És bo SABER-HO
Frescos a Santa Cecília

Us recomanem que visiteu aquest espai a Santa Cecilia de Montserrat i us deixeu interpel·lar per aquesta exposició permanent d’una vintena d’obres de l’autor Sean Scully creades expressament per a aquest espai.

Scully va voler mantenir des del principi un ambient sagrat propici a la contemplació i la meditació; el tema principal de la seva intervenció ha estat la sèrie Holly, que el 2004 havia instal·lat a la Kunstverein, a Aichach. Aquest conjunt és una interpretació personal de les catorze estacions del viacrucis en memòria de la seva mare, Ivy, poc després de la seva mort. La sèrie es va dispersar, però Scully l’ha recreada per a aquesta instal·lació definitiva a Montserrat amb el nom Holly-Stationes.  La intervenció de Scully a l’església s’ha anat incrementant amb el pas del temps. El 2012 va pintar Cecília, en la qual volia reflectir l’ànima de la titular de la capella: la feminitat, la música, l’amor i l’art. Té una tonalitat i una composició singulars dins del conjunt: una gamma cromàtica més viva i alegre i un encaix compositiu més complex i artificiós. Scully fa una altra aproximació al mateix tema amb Landline Cecília, de 2015, on predominen els blaus i un vermellós càlid. El tríptic Doric Nyx (2013) es distingeix per l’austeritat i el sentit tràgic del seu cromatisme. I encara un altre tríptic més petit, de 2014, és una melodia harmònica de blaus molt diversos. En tots els casos la tècnica emprada és oli sobre alumini o sobre coure, i algunes de les peces són imponents, de grans dimensions. L’última pintura que l’artista ha incorporat al conjunt és un oli sobre tela titulat Barcelona Wall of Light Pink (2013). L’aportació artística de Sean Scully a Santa Cecília es complementa, a més, amb vuit vidrieres de colors (vermell, ocre i blau) que tanquen les vuit espitlleres de l’església i obtenen irisacions que la pintura no pot aconseguir quan són travessades per la llum natural.

Frescos a Santa Cecília Per primera vegada en tota la seva llarga carrera pictòrica, Sean Scully ha pintat tres frescos a l’església de Santa Cecília, seguint fidelíssimament aquesta tècnica mil·lenària. La setmana passada el vam poder veure pintant in situ tres composicions d’estrats i barres –molt de l’estil Scully–. Són intervencions de dimensions petites que aporten calidesa i contrasten amb les peces de grans dimensions que omplen les parets del temple. Finalment, Scully ens ha sorprès també amb tres precioses creus de vidre per a l’altar i els murs laterals, a més d’un reraltar de vidres de colors i quatre canelobres. Tot plegat és una simfonia artística que estem segurs que meravellarà tots els que vegin la nova església de Santa Cecília. Extret de Web Museu de Montserrat   L’espai convida a la reflexió i ens recorda com “menys és més” eslògan dels autors minimalistes i abstractes, que arriben a l’essència del missatge, amb un us acurat i respectuós dels materials i dels espais.