Educació Primària
No els hem ocultat res de la situació
Acollir l'imprevist

La Sílvia i la Carme, mares de nens de primària es troben a la porta de l'escola i xerren mentre esperen que surtin els seus fills.

-     Hola, Sílvia!

-     Hola, Carme! Ja fa dies que van començar les classes i no havíem coincidit! Com ha anat l'estiu?

-     Doncs, mira: aquest any hem tingut unes vacances diferents, no hem anat enlloc, com fèiem altres anys. En Joan es va quedar sense feina a finals del curs passat i hem hagut d'ajustar molt les despeses... Hem fet un esforç perquè en Quim i la Laia tinguessin unes vacances ben felices, però no els hem ocultat res de la situació: saben perfectament el que està passant a casa.

-     Ostres, Carme! Quin greu em sap! Que us podem ajudar d'alguna manera?

-     Moltes gràcies, Sílvia: si et sembla, et faré arribar un currículum d'en Joan per si tu o el teu marit sabeu d'alguna oferta de feina.

-     Molt bé, i ho passaré a gent que conec. I tu, com estàs? I els nens? De fet, fa un parell de dies, en Marc va venir impressionat, perquè en va estar parlant amb el teu fill: clar, no coneixia aquesta experiència ni a ningú que l'estigui vivint... Em va estar fent un munt de preguntes sobre què passaria amb vosaltres, si li podria passar també a ell, que la nostra família es trobés en una situació semblant... Però el que em va cridar l'atenció és com parlava de la reacció del teu fill: ja saps que el meu Marc és una mica nerviós i impacient, de vegades, esbojarrat... doncs ha quedat impressionat per la maduresa d'en Quim, com ha estat capaç d'afrontar una situació dura i difícil com aquesta. Saps què? Crec que qui està madurant és el meu fill!

-     La veritat és que tant en Quim com la Laia, amb només nou i onze anys, han estat un exemple també per a nosaltres! Davant d'una situació nova i difícil, han mantingut la serenitat, han entès com ens sentíem els seu pare i jo i ells mateixos anaven proposant diverses maneres d'estalviar, en part, com un joc i, en part, amb autèntica seriositat.

-     Saps què? Per què no veniu amb nosaltres a la casa que té la meva sogra a la Garrotxa? Els nens s'ho passaran d'allò més bé junts i el lloc és preciós!

-     Ei, si ja sou aquí! Marc, Quim, què us sembla si anem a la Garrotxa tots plegats pel pont del desembre?

-     Sí, sí, genial!

-  Però... què son aquests bots i aquests brams? Nois! Que la maduresa també l'hem de demostrar en les alegries!

Com ens sentim, nosaltres el adults, en situacions imprevistes desagradables? Ens trasbalsen i ens sentim insegurs i nerviosos? I si tenim alguna sorpresa agradable? Sabem controlar els nostres pensaments i les nostres reaccions? Som conscients que les nostres reaccions són models per als nostres fills i alumnes?

Com podem ajudar els nostres fills i alumnes a afrontar els imprevistos? Com fomentem que observin la realitat i sàpiguen reflexionar sobre ella? Com els ajudem a veure els aspectes positius i les oportunitats que hi ha en cada situació de vida?

Com aprofitem les oportunitats que la realitat ens ofereix per descobrir exemples lloables en el comportaments dels altres? Fomentem una sana admiració envers persones i actituds que poden servir de model als nostres fills i alumnes?