Cada vegada ens costa més trobar temps per estar bé tots junts
Temps Lliure: Temps familiar...?

Com cada divendres, en Gerard arriba a casa al vespre després de tot un dia pencant: l'escola, la natació i, per últim, les classes de conversa d'anglès que ha iniciat aquest any; i això que el divendres és el dia light, perquè la resta de la setmana va atrafegat entre les extraescolars i els deures de 4t d'ESO.
"Estic fet caldo! Necessito temps per a no fer res!!" -pensa mentre es prepara un bon berenar.
- Com ha anat el dia? -li pregunta el pare, que acaba d'entrar.
- Bé, però estic mort... Me'n vaig a berenar i a veure la tele al sofà i, amb sort, faré una becaina.
- Una becaina a aquesta hora!? -La mare, que passa per allà, s'atura-. Ja sé que deus estar cansat i que et mereixes una estoneta de descans, però no podries invertir una estona d'aquest temps lliure a fer alguna cosa més productiva?
- Però mama, què vols que faci? La tele em relaxa, igual que l'ordinador i la videoconsola.
- Això ja ho sabem, Gerard -fa el pare-. Però aquestes són coses que s'han de fer amb mesura i no pots desaprofitar tant de temps jugant a la maquineta o mirant la tele. Què me'n dius, de llegir un llibre o relaxar-te escoltant música? O, fins i tot, amb el nivell que tens ara d'anglès, podries ajudar el teu germà, que hi va una mica fluix.
- Però jo no vull fer res ara mateix!!! -protesta el Gerard-. Porto tota la setmana fent mil i una coses, anant d'aquí cap a allà sense parar; a més, porto els deures al dia!! Em mereixo no fer res en tot el que queda de dia!! Demà comença el cap de setmana i ja hi haurà temps per a tot i potser sí que puc fer alguna de les coses que proposeu, però avui no!
La mare fa un senyal al pare i tots dos se'n van tot deixant en Gerard sol
- Aquí tenim una escena típica d'adolescent! -protesta el pare
- Més aviat, una escena de noi que va cansat! -diu la mare-. No et fa la impressió que cada vegada compartim menys temps amb ell, amb la família? Fem tantes coses!
- Que has tingut un mal dia, tu també?
- No! No em facis cas! Però, quan hi penso, me n'adono: tant que costa trobar temps per a tot i cada vegada ens costa més trobar-ne per estar bé tots junts! M'entens?
- I tant que t'entenc!

El temps d´oci personal és per fer allò que lliurement ha decidit cadascú. Hem d´acceptar les eleccions dels nostres fills? Fins on hem d´intervenir? Si l'ocupació del temps lliure no ha de respondre a un impuls, com els podem educar perquè aprenguin a triar en llibertat?

Sabem ajudar-los a reflexionar sobre allò que cada activitat pot aportar al creixement personal, sense projectar-hi els nostres desigs?

Les famílies, com tot, van evolucionant amb els anys i cal anar variant la dinàmica de convivència per adaptar-la a les edats dels seus components. Ens resistim a fer canvis malgrat l'edat dels nostres fills?

Hi ha una època de la vida en què es tenen poques ganes d'anar d'esbarjo amb la família. Permetre que cadascú faci coses diferents posa en perill la unitat familiar o, contràriament, és una bona manera de poder gaudir millor de les estones en què s'ajunta la família?