No ho saps si servirà de res: No es canvia res per rondinar gaire.
Rondinaires o crítics

L'Eric i en Pol tornen sols cap a casa en bus després l'entrenament de bàsquet de la tarda. Estan cansats i els queden els deures per fer... I l'autobús va molt ple...
- Quin pal, tu! Només ens faltava l'autobús així de ple! És que el meu pare podia haver escollit un altre dia per dir-nos que no ens podia venir a buscar!
- Sí, noi! A veure si podem deixar les bosses per aquí a terra, que jo hi porto 3 o 4 llibres per fer els deures i això pesa molt!
- Ostres, tu! Els deures! Ni me'n parlis!!!! Quin pal haver de fer una redacció per la tutora!
- Si tens raó! Ja fem redaccions per llengua, no?
- Jo passo de fer-la, tu!
- Què dius???!!!
- Faré una llista d'idees i prou! Que a mi no em va gens això de redactar. Tampoc no ens posarà nota, oi?
En el moviment de persones en passar per una parada, els nois s'han d'estrènyer més per deixar cabre més gent. Una senyora que gairebé tenen a sobre els diu.
- Podríeu posar les bosses una sobre l'altra i així no ocuparien tant d'espai, que anem molt estrets aquí.
Els nois se la miren, es miren entre ells i en Pol li contesta:
- Però si a la part de darrera de l'autobús ha quedat lloc de sobres!
La senyora molt seriosa li contesta:
- Que hi aniràs tu a la part de darrera? O els ho diràs a la gent que s'hi posi? - deixa passar uns segons i afegeix - Doncs feu lloc.
Els nois apilen les bosses d'esport i les motxilles de l'escola. I tot seguit la gentada s'acomoda a l'espai alliberat. La senyora se'ls mira i diu amb veu més amable:
- Gràcies, nois!
De sobte l'autobús fa una frenada brusca i la senyora gairebé cau. L'Eric l'agafa del braç i evita que caigui damunt de la pila.
- Buf! Gràcies, de nou! Sabeu què? Que pot ser hauríeu de fer un escrit a la companyia d'autobusos o a l'ajuntament per criticar el mal servei que hi ha a aquesta hora del dia en aquesta línia!
- Però si no serviria de res!- fa en Pol.
- No ho saps fins que no ho proves: Vet aquí la diferència entre rondinar i fer una crítica. No es canvia res per rondinar gaire.

Quan les criatures son petites els ho procurem tot, i estem amb ells per tot el que puguin necessitar. A mesura que els nois es fan grans, quines responsabilitats sobre sí mateixos els anem "cedint"? Com encarem aquelles situacions en què es queixen o rondinen del "que els toca fer"?

L'adolescència pot ser una època de sovint "rondinades" perquè no tot el que comporta sentir-se més gran els és còmode. Sabem donar camins per a que puguin reformular les seves expressions i els ajudem a formular crítiques constructives?

Els mals humors, els neguits, fan que les persones es deixin anar i es continguin poc. Als adolescents els sol costar més, i necessiten, a vegades, algú que els pari, com en l'exemple de l'article. Tot contenint les conductes que "no deixem passar", sabem anar deixant espai perquè els nostres fills i alumnes puguin créixer?