Educació Primària
L'important no és quina classe "guanya", sinó que entre tots estem col•laborant a reciclar paper
Organitzant-nos per millorar

- Hola, bon dia, l'Eric i jo som els encarregats del paper durant aquest trimestre i passarem per la vostra classe a prendre nota de com teniu el contenidor cada dilluns i divendres -diu l'Eva, una alumna de 6è de l'escola, tot presentant-se davant la classe de 2on.
- Us recordem que els dilluns podeu portar papers de diari de casa i els altres dies abocar al contenidor els papers ja emprats, per les dues cares, al contenidor -afegeix l'Eric.
- I quan el contenidor quedi ple, el vostre representant a la comissió verda de l'escola ens ha d'avisar deixant una nota a la bústia del vestíbul. Vindrem a recollir el contenidor ple i en portarem un de buit -acaba d'explicar l'Eva.
- Està tot entès? Teniu alguna pregunta? -fa l'Eric, adreçant-se als nens i nenes de 2n, que els escolten amb atenció.
Els nens i nenes es miren entre si i la mestra els convida a preguntar el que no hagi quedat clar. Una nena alça la mà per fer una pregunta:
- Els diaris de casa, qui els porta a l'escola se'ls apunta a la seva classe, oi?
- Sí, és clar -contesta l'Eric, una mica sorprès per l'obvietat de la pregunta.
- Què vols dir, Jana, amb aquesta pregunta? -intenta ajudar-la la mestra.
- Doncs -fa la nena- que el meu germà gran, que fa 5è, diu que els diaris són per qui se'ls llegeix i que només els pot portar ell a la seva classe, però jo li dic que si jo no puc llegir-los però els porto a l'escola són per a la MEVA classe.
La mestra deixa uns segons de silenci per si els dos alumnes grans volen entomar la resposta. Finalment, l'Eva diu:
- Els diaris se'ls anota cada nen o nena que els porta a la seva classe. No cal barallar-se per això. Us els podeu repartir, no?
- Al vestíbul hi ha la gràfica de la quantitat de paper que porta recollit cada classe, però l'important no és quina classe "guanya", sinó que entre tots estem col·laborant a reciclar paper. I com més, millor! -afegeix la mestra-. Com molt bé ha dit l'Eva, seria absurd barallar-se per això!
Ara l'Eric també vol donar la seva resposta:
- Sí, potser la gràfica del vestíbul hauria de ser de tota l'escola, no per classes.
- Bona pensada, Eric! Proposa-ho a la propera assemblea de l'equip verd de l'escola.

Per als nens i nenes no suposa el mateix portar diaris de casa per reciclar que reutilitzar els fulls de paper per les dues cares o aprofitar les llibretes del curs passat (quan encara tenen fulls en blanc) Dewey deia que "només s'aprèn allò que es fa". Quin tipus d'activitats proposem que facin els nostres fills i alumnes? Quin tipus d'esforç i de constància suposen?

L'acció organitzada d'un conjunt de persones requereix esforços complementaris per tirar endavant. Que els infants s'organitzin entre ells els permet fer alguns aprenentatges molt valuosos.Com els ho faciliten? Sabem acompanyar-los i no intervenir més que el just?

Les accions que tenen continuïtat tenen efectes educatius molt més permanents que les anecdòtiques. Quines accions estem disposats a impulsar pares i mestres amb el compromís que no es quedin en "anècdotes"?