Sóm responsables del nostre cos i de la nostra salut.
La salut: Una responsabilitat personal

La Sara i la Judit arriben a l'escola ben juntes pel cable que surt de l'Ipod i que acaba en una orella de cadascuna d'elles. Estan tan emocionades, que arriben a l'aula i encara estan "enganxades" a la música.
- Estàveu escoltant musica amb els auriculars? -pregunta la professora de naturals-. No els deseu, que farem una experiència. Avui treballarem el tema de la responsabilitat sobre el nostre cos i la nostra salut.
La Judit li dóna els auriculars, però la professora diu:
- No, posa-te'ls tots dos i engega una música ben marxosa que portis a l'ipod
Les cares de la classe són de sorpresa total. La professora continua.
- El cos humà és una màquina perfecta que té unes capacitats enormes, però del qual cal tenir cura des que naixem... - S'interromp i, mirant la nena, diu-. Portes la música engegada ja, Judit?
La Judit fa que sí amb el cap.
- Però contesta amb la veu, diga'm: em sents?
- Si! - fa la Judit amb un to de veu inadequadament alt.
- Ja ho veig. Doncs ara vés al fons de l'aula i posa't el volum a tope.
I la professora continua la presentació sobre la importància de tenir cura de les nostres oïdes. Tot seguit, treu un article fotocopiat i demana a la Judit que l'ajudi a repartir-lo. La Judit, que no la sent, ha de ser avisada amb els cops que li etziben els companys del costat.
Quan les fotocòpies s'han repartit, la professora diu a la Judit que passi els auriculars a la Sara i que intercanviïn el lloc. I comencen la lectura del text en veu alta.
El text parla de com l'ús inadequat dels auriculars a un volum exagerat està produint un augment de la sordesa en joves a uns nivells que mai s'havien vist. Acabada la lectura, la Sara demana si es pot treure els auriculars.
- Per què, Sara?
- Perquè amb la música a tope és molt difícil seguir la classe i després m'hauré d'espavilar a demanar apunts o exercicis a alguna companya....
Alguns alumnes s'ofereixen "voluntaris" per continuar l'experiència... Però la professora diu que prou i que ara faran una redacció en grup sobre el tema "la responsabilitat sobre la salut auditiva", prenent com a base el text llegit i l'experiència de la Sara i la Judit.

Quan parlem de salut i adolescents, sovint ens aturem en drogues, alimentació i sexualitat. De quins altres temes cal fer responsables els nois i noies sobre la seva pròpia salut?

A quina concepció de la pròpia responsabilitat sobre la salut respon l'afirmació següent? "Si em poso malalt, ja em curaran.. per això hi ha metges!" A qui li heu sentit dir una cosa similar alguna vegada?

De quines maneres podem ajudar els adolescents i joves a prendre consciència i responsabilitzar-se progressivament de la seva salut i fer-se càrrec regular d'algunes qüestions ells mateixos?