Créixer en la fe
Fer el pessebre s'ha convertit en una catequesi improvisada
Nadal

- Ves en compte que no es trenqui! - diu l'àvia al Raül

- Ja ho faig , àvia! Si l'any passat ja el vaig penjar jo, l'àngel dels pastors!

- Puc posar jo la Maria i en Josep? - pregunta la menuda de la casa

- Mireia, no són en Josep i la Maria! - diu l'àvia amb to de reny- són la Mare de Déu i Sant Josep!

- Ai, sí! Santa Maria i Sant Josep... Però puc posar-los jo?

- Els posaràs al final de tot, quan tinguem acabada l'anunciació als pastors.

- La què? - pregunta Mireia?

- Ai, Mare de Déu! Ja és trist que de l'àvia a la néta necessitem un traductor! -fa l'avia sospirant

- Però què dius, àvia?

L'àvia agafa els dos néts, i els porta a seure amb ella al sofà, deixant per un moment el pessebre de l'aparador del menjador per acabar.

- Veniu que us explico una història: La història del naixement de Jesús! - fa amb to de solemnitat.

- Sí, sí, àvia! Que ens agrada molt com l'expliques tu!

I l'avia, amb un nét a cada costat, els va explicant tota la història. Accentuant els noms i els termes (l'arcàngel Gabriel, els esposoris de la Mare de Déu i Sant Josep, l'anunciació als pastors...).

Els nens, captivats per la veu i la narració de l'àvia, l'escolten embadalits sens interrompre-la. Quan l'àvia dóna la història per acabada, no ho fa com amb els contes que explica ("Vet aquí un gat...") i els nens li demanen per què.

- És que aquesta història que us he explicat no és un conte. Es de debò!

- Vols dir, àvia? - pregunta en Raül - Això dels àngels no és màgic?

En aquell moment, entra la Rosa.

- Hola, mare! - s'apropa i li fa un petó- Hola, fills! - Els fa un petó a cada un i pregunta -Que esteu fent el pessebre?

- Ara estàvem explicant la història del naixement de Jesús - respon l'àvia.

- Que és de debò! Amb els àngels i tot!

- No, els àngels son màgics! Oi, àvia?

- Em sembla, filla, que fer el pessebre s'ha convertit en una catequesi improvisada! - diu l'àvia a la seva filla.

- A mi em sembla que el que tu fas amb els nens és preciós, per preparar el Nadal! - diu la Rosa fent una abraçada a l'àvia. - Ara, a veure com ho podem explicar això dels àngels ... - fa, tot mirant els seus fills i seient amb ells.

Fer el pessebre és l'únic costum nadalenc que no va lligat al consum, com ens diu l'expert pessebrista Enric Benavent. Quina importància atorguem, doncs, a aquest costum a les nostres llars i escoles?

Com podem fer una "catequesi familiar" del fet de muntar i tenir el pessebre a casa i/o a l'escola pe les festes de Nadal?

Amb la pèrdua d'alguns trets més propis de la tradició  cristiana s'està empobrint la cultura general dels nostres fills i alumnes. Com podem rescatar alguns conceptes i costums gràcies al pessebre?

El pessebre és gaire bé la única presència icònica en de Jesús en moltes llars. Com ens imaginem una pregaria senzilla, en motiu de l'Advent, del Nadal?