Créixer en la fe
Créixer ajudant a créixer
Drets i deures... (Créixer en la fe)

Un centre universitari promou diferents accions de voluntariat. Una d’aquestes accions és amb interns del centre obert d’una penitenciaria. Són interns que ja gaudeixen del tercer grau i que, per tant, surten a treballar, per bé que han d’anar a dormir al centre. Alguns són analfabets i són molts els que tenen greus mancances educatives i culturals. Els universitaris els ensenyen a llegir, escriure, multiplicar, etc. En el cas dels estrangers, els ensenyen castellà i català.

Els educadors del centre valoren molt el temps que gratuïtament dediquen aquests nois i noies als interns, perquè els fan experimentar que algú es preocupa d’ells de forma totalment altruista i, de retruc, millora molt l’autoestima dels interns. Tenen en gran consideració aquesta col·laboració, i els ho ha manifestat. La tasca del voluntariat és molt important en el centre. Ho valorem moltíssim i els interns ho agraeixen molt. No estan massa acostumats a trobar persones disposades a donar generosament el seu temps, capacitats, il·lusió i coneixements.

Es modulen conductes i es transmeten valors. Cada anada d’aquest grup de joves al centre és una alenada d’aire fresc i posa uns rostres concrets al text de l’Evangeli i a les paraules de Jesús: "Veniu, beneïts del meu Pare, rebeu en herència el Regne que ell us tenia preparat des de la creació del món. Perquè (...) era a la presó, i vinguéreu a veure'm. Llavors els justos li respondran: Senyor, (...) ¿Quan et vam veure (...) a la presó, i vinguérem a veure't? El rei els respondrà: Us ho asseguro: tot allò que fèieu a un d'aquests germans meus més petits, a mi m'ho fèieu” (Mt 25,34-40). Ensenyar, acollir i estimar els joves interns perquè creixin, fent present l’aixeca’t i camina (Mt 9,5).

Quan moltes veus insisteixen en les tenebres del futur per als nostres joves, és bo recordar que, mentre hi hagi gent que estimi, el món està salvat; que, mentre hi hagi qui posi l’èmfasi en el deure, el món està salvat; que, mentre hi hagi qui se senti cridat pel deure vers els altres, el món està salvat. Molts serveis esperen voluntaris. Voluntaris de l’Esperit.

Enric Puig Jofra, SJ

Quines accions desinteressades faig pels altres?

Som conscients de la radicalitat de les paraules de l'Evangeli: "Us ho asseguro: tot allò que fèieu a un d'aquests germans meus més petits, a mi m'ho fèieu?"

Em deixo ajudar pels altres?