Créixer en la fe
Vés primer a fer les paus amb el teu germà
El perdó

Dos germans que sempre havien estat molt units s’allunyaren l’un de l’altre per qüestions familiars. Es retrobaren, anys després, en emmalaltir de gravetat un d’ells. Eren ja a la maduresa de la vida. En conèixer la malaltia del gran, el més petit el visità. Es retrobaren. Mirar-se, abraçar-se, fer silenci junts i les paraules justes. Ben poca cosa. L’amor feia el seu camí i ho superà tot. També hi ajudà el desig de viure la joia de la pau retrobada en la reconciliació fraterna. A la primera visita, en seguiren d’altres, sempre amb la mateixa senzillesa.

La malaltia avançà inexorable i el germà traspassà un temps després. Abans, s’acomiadaren fins al cel. Els germans s’havien retrobat humanament i en el Senyor. El que els unia era molt fort. Eren fills de l’amor dels pares que els ensenyaren a estimar Déu i el proïsme en la vida de cada dia. També a treballar amb esforç i constància. Els oferiren una referència per formar una família.

Cal estar atent, doncs, a les situacions i a les crides del Pare. Saber perdonar des de la pregària. Per això, si en el moment de presentar la teva ofrena a l'altar, allí et recordes que el teu germà té alguna cosa contra tu, deixa allí mateix, davant l'altar, la teva ofrena i vés primer a fer les paus amb el teu germà; ja tornaràs després a presentar la teva ofrena. (Mt 5,23-24). Portar l’ofrena a l’altar, pregar, sentir la necessitat de viure la conversió de cor que ens fa perdonar. Perdonar des del fons del cor, perquè el perdó és la condició fonamental de la reconciliació entre les persones. Com ho és, també, de la reconciliació dels fills de Déu amb el seu Pare. Perdó que dóna testimoni que l’amor és més fort que el pecat, que el mal.

Enric Puig Jofra, SJ

Posicionem-nos personalment davant el perdó. Què és més fàcil, demanar perdó o perdonar? Com ens sentim quan perdonem? Què és el què més ens impedeix  demanar perdó? Som capaços de personar-nos a nosaltres mateixos?

El nostre exemple com a educadors en el perdó. Perdonem sempre als nostres fills i alumnes? Els ho perdonem tot? Perdonem, malgrat no ens demanin perdó? Per una altra banda, som capaços de demanar perdó als nostres fills i alumnes?

Perdonar es estimar intensament. Jesús en va fer d’això una constant en la seva vida i ens mena a nosaltres a fer-ne una actitud de vida. Quines actituds hem de potenciar en el nostre dia a dia per assolir aquesta fita?