Una pel·lícula per VEURE
LES NEUS DEL KILIMANJARO Robert Guédiguian, França, 2011

Michel i Marie-Claire són un matrimoni que celebra 30 anys de casats amb tota la seva família, els seus fills i néts, i els seus amics. Reben un regal molt especial: uns bitllets per fer un viatge a Àfrica, que somiaven feia temps. En Michel acaba de patir la prejubilació (això sí, amb indemnització) d'una empresa de les drassanes de Marsella i els seus fills estan preocupats per com afrontarà el seu futur sense feina. Ell és un líder sindical que ha lluitat tota la vida defensant les llibertats i els drets del treballadors. Però el fet que provocarà el trasbals més gran per al matrimoni és l'atac d'uns lladres, que els roben els diners, els bitllets del viatge i les targetes de crèdit.
Aquest plantejament argumental serveix per presentar una reflexió sobre els propis principis i valors i com la realitat els posa a prova. En un món marcat per la crisi, no és fàcil mantenir la dignitat i, menys, la solidaritat envers els altres.
En aquesta pel·lícula es mostren els sentiments i els dilemes morals d'unes persones que sempre ha intentat que la seva vida fos coherent amb les seus valors. Alguns joves, que estan patint de manera molt dura les conseqüències de la crisi, retreuen als grans que encara puguin portar una vida de comoditats mentre tot s'enfonsa al seu voltant.
Però per sobre de tot està la dignitat i la humanitat de les persones, especialment les que no ho han tingut gens fàcil en la vida: la seva capacitat de perdó i d'estimació és la manifestació més autèntica del compromís i de la lluita per als altres. En aquest sentit, no és estrany que el director citi un poema narratiu de Víctor Hugo, en el qual s'ha inspirat directament, "Els pobres", que parla de la generositat de la gent humil.