Educació Primària
Per obtenir quelcom diferent cal fer coses diferents
Inspirar llàstima o fer-nos responsables

La Júlia entra a la sala de professors esverada:
- Em sembla que aviat petaré!- exclama tot esbufegant.- La Clàudia em posa al límit!
Ja fa temps que els seus companys senten parlar de la Clàudia, una alumna de 4t B que té una actitud molt dependent, reclama l'atenció per tot i, si no l'aconsegueix, es posa a plorar o fa rebequeries fins que se li fa cas.
- Has parlat amb els seus pares?
- Sí. Els seus pares també ho pateixen! La veritat és que a la mare se la veia amoïnada quan va venir. Cansa molt haver d'estar tot el dia repetint el mateix a una criatura!
- Digues-m'ho a mi, que a casa en tinc dos, amb els que no hi ha manera!
- Perquè?
- Des que arribo a casa amb ells que estic dient-los el que han de fer, i recordant-los les seves responsabilitats...i tot i així, no saps el que em costa! Crec que ho he intentat tot, però res! La frase "Ja us he dit mil vegades que...", ja la tenen avorrida! Ells se'n riuen però res de res!
Les mestres de la sala de profes miren de fer costat a la Júlia, explicant anècdotes d'escola o de casa, fins que la Júlia formula LA pregunta en veu alta:
- Com es deu fer per ajudar a que algú passi de reclamar l'atenció i inspirar llàstima a merèixer l'aprovació perquè es va fent responsable d'ell mateix?
- Noia, si trobes la resposta a aquesta pregunta, ja pots escriure un llibre que te'l trauran de les mans!- diu una de les mestres.
- És que ara penso en el Marc, un altre nano de la classe, que tot ho vol fer per ell mateix, i, fins i tot quan alguna cosa és nova vol intentar-ho tot sol primer!
- Oh, sí! Quina diferència! - Diu el profe d'educació física deixant anar un sospir.
- I si els poses de costat a classe, en Marc i la Clàudia?- proposa una altra mestra. - Pot ser així la nena copia una mica de l'actitud del nen!
- O pot ser així jo puc canviar la manera com em miro i em relaciono amb la Claudia!- Diu la Júlia gairebé cridant d'alegria.
- Ja ho va dir Einstein oi? "Si segueixes fent el que has fet fins ara, seguiràs obtenint el que has obtingut fins ara. Per aconseguir quelcom diferent cal que facis coses diferents"

Una criatura que reclama generalment l'atenció o inspira llàstima o només està tranquil quan té el reconeixement extern, és una persona que pateix. Perquè ens costa reconèixer-ho? Com ho podem fer per ajudar aquests infants ?

L'autonomia i la responsabilitat es van adquirint al llarg de la infància, si els adults estem per fomentar-les. Sabem "retirar-nos a temps" i afavorir situacions en què els nens puguin ser autònoms?

Ni els falsos elogis, ni la crítica sistemàtica ajuden les criatures a prendre consciència de les seves accions. Com podem influir positivament en fer-los cada vegada més responsables i autònoms?

Allò que parlem, i vivim qüotidianament educa. Com parlem de la nostra feina, com conduïm, com som ciutadans... Què podem fer perquè els nostres fills i alumnes siguin responsables i visquin d'una manera activa i responsable?